Aannemer nieuw station Ede- Wageningen bekend
15 april '21
Op 31 maart is een mijlpaal bereikt in de aanbestedingsprocedure voor het project Spoorzone Ede. Het contract van de bouw van het nieuwe station en spoorinfrastructuur is gegund aan aannemerscombinatie EdesPoort, bestaande uit Van Hattum en Blankevoort, VolkerRail en Van Wijnen. De gunning luidt de bouw in van een geheel nieuw en modern station Ede-Wageningen waar prettig reizen en verblijven voorop staat.
De eerste bouwactiviteiten starten dit jaar
Aannemerscombinatie EdesPoort heeft de opdracht in de wacht gesleept vanwege een goede prijs-kwaliteit verhouding. De projectorganisatie Spoorzone hecht namelijk veel belang aan de manier waarop het bouwproces verloopt. Daarom is bij de aanbesteding ook meegenomen in hoeverre de aanbieders invulling geven aan een goed onderhoudbare hoge esthetische kwaliteit van het plan, het beperken van overlast van reizigers en omwonenden tijdens de bouw en gebruiksgemak en comfort voor de reizigers tijdens de uitvoering van het project. Er ligt nu een contract waar alle partijen content mee zijn. De komende periode bereidt de aannemerscombinatie de bouw voor. De eerste bouwactiviteiten zullen dit jaar starten en vervolgens circa drie jaar duren. De bouw van de nieuwe P&R en het nieuwe busstation maakt geen deel uit van dit contract, dat wordt afzonderlijk aanbesteed.
Ede klaar voor de toekomst
Ede maakt zich klaar voor een groeiend aantal reizigers; bezoekers en inwoners. Met de komst van het Programma Hoogfrequent Spoor rijden en stoppen er in de toekomst ook meer treinen op het station Ede-Wageningen. Dorothé Wennekendonk, ProRail regiodirecteur Noord-Oost: ”De bouw van het nieuwe moderne station Ede-Wageningen met een nieuw spoor is een technische uitdaging die het mogelijk maakt dat er in de toekomst meer treinen kunnen rijden en stoppen in Ede-Wageningen. En dat is ook de bedoeling van ProRail met het Programma Hoogfrequent Spoor waar Ede-Wageningen onderdeel van is.” Het station wordt daarom beter ingericht om ook de overstap naar bus, fiets en auto op een hoger peil te brengen. Wethouder Peter de Pater van gemeente Ede: “Het nieuwe station vormt een visitekaartje voor stad en regio en zorgt voor een goede verbinding tussen de Enkawijk, de Kazerneterreinen en het World Food Center. Ik ben blij dat we nu volop verder kunnen met de bouw van het nieuwe station.” Onder de naam Spoorzone Ede bouwen NS, ProRail en gemeente Ede samen aan het nieuwe station Ede-Wageningen.
Overstappen gaat straks gemakkelijker en sneller
Het nieuwe stationsgebouw is een toegankelijk en goed bereikbaar station met moderne voorzieningen voor de reizigers zoals een openbaar toilet en een divers aanbod aan horeca. Door de aanleg van nieuwe spoorinfrastructuur met een extra perron kunnen er meer intercitytreinen per uur rijden. Er komt een kenmerkende houten sporenkap en zonnepanelen op het stationsdak. Dankzij een nieuw busstation, nieuwe fietsenstallingen en parkeerplaatsen gaat overstappen straks gemakkelijker en sneller. Dit geldt ook voor de taxi en kiss-and-ride plekken. Maarten Haverkamp, NS regiodirecteur NoordOost: “Een station is typisch een plek waar alles en iedereen bij elkaar komt. Ede-Wageningen krijgt een station dat aansluit bij de wensen van de reizigers en meegroeit met de toekomst. Een reis die begint bij de voordeur en waar elke tien minuten een trein van en naar de randstad rijdt. We zijn trots deel uit te maken van deze integrale aanpak voor de verdere ontwikkeling van dit station en omgeving. “ Het project Spoorzone Ede is een samenwerkingsverband tussen de gemeente Ede, NS en ProRail en wordt met subsidies van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de provincie Gelderland gebouwd.